مجموعة تكنولاب البهاء جروب تحاليل وتنقية ومعالجة المياه |
تنظيف وتطهير وغسيل واعادة تاهيل الخزانات
معمل تكنولاب البهاء جروب للتحاليل الكيميائية والطبية والتشخيص بالنظائر المشعة للمخدرات والهرمونات والسموم وتحاليل المياه
مجموعة
تكنولاب البهاء جروب
لتصميم محطات الصرف الصناعى والصحى
لمعالجة مياه الصرف الصناعى والصحى
مجموعة تكنولاب البهاء جروب
المكتب الاستشارى العلمى
دراسات علمية كيميائية
معالجة الغلايات وانظمة البخار المكثف
معالجة ابراج التبريد المفتوحة
معالجة الشيللرات
مجموعة تكنولاب البهاء جروب
اسنشاريين
كيميائيين/طبيين/بكترولوجيين
عقيد دكتور
بهاء بدر الدين محمود
رئيس مجلس الادارة
استشاريون متخصصون فى مجال تحاليل وتنقية ومعالجة المياه
متخصصون فى تصنيع وتصميم كيماويات
معالجة الصرف الصناعى والصحى
حسب كل مشكلة كل على حدة تصنيع وتحضير كيماويات معالجة المياه الصناعية
مؤتمرات/اجتماعات/محاضرات/فريق عمل متميز صور من وحدات معالجة المياه
technolab el-bahaa group TECHNOLAB EL-BAHAA GROUP
EGYPT
FOR
WATER
TREATMENT/PURIFICATION/ANALYSIS
CONSULTANTS
CHEMIST/PHYSICS/MICROBIOLIGIST
INDUSTRIAL WATER
WASTE WATER
DRINKING WATER
TANKS CLEANING
CHAIRMAN
COLONEL.DR
BAHAA BADR EL-DIN
0117156569
0129834104
0163793775
0174041455 تصميم وانشاء محطات صرف صناعى/waste water treatment plant design technolab el-bahaa group egypt We are a consultants in water treatment with our chemicals as:- Boiler water treatment chemicals Condensated steam treatment chemicals Oxygen scavenger treatment chemicals Ph-adjustment treatment chemicals Antiscale treatment chemicals Anticorrosion treatment chemicals Open cooling tower treatment chemicals Chillers treatment chemicals Waste water treatment chemicals Drinking water purification chemicals Swimming pool treatment chemicals Fuel oil improver(mazote/solar/benzene) technolab el-bahaa group
egypt
We are consultants in extraction ,analysis and trading the raw materials of mines as:-
Rock phosphate
32%-30%-28%-25%
Kaolin
Quartez-silica
Talcum
Feldspae(potash-sodumic)
Silica sand
Silica fume
Iron oxid ore
Manganese oxid
Cement(42.5%-32.5%)
Ferro manganese
Ferro manganese high carbon technolab el-bahaa group
web sites
e-mails
water treatment unit design
وكلاء لشركات تركية وصينية لتوريد وتركيب وصيانة الغلايات وملحقاتها
solo agent for turkish and chinese companies for boiler production/manufacture/maintance
وكلاء لشركات تركية وصينية واوروبية لتصنيع وتركيب وصيانة ابراج التبريد المفتوحة
تصميم وتوريد وتركيب الشيللرات
design/production/maintance
chillers ابراج التبريد المفتوحة مجموعة تكنولاب البهاء جروب
المكتب الاستشارى العلمى
قطاع توريد خطوط انتاج المصانع
نحن طريقك لاختيار افضل خطوط الانتاج لمصنعكم
سابقة خبرتنا فى اختيار خطوط الانتاج لعملاؤنا
1)خطوط انتاج العصائر الطبيعية والمحفوظة والمربات
2)خطوط انتاج الزيوت الطبيعية والمحفوظة
3)خطوط انتاج اللبن الطبيعى والمحفوظ والمبستر والمجفف والبودرة
4)خطوط تعليب وتغليف الفاكهة والخضروات
5)خطوط انتاج المواسير البلاستيك والبى فى سى والبولى ايثيلين
6)خطوط انتاج التراى كالسيوم فوسفات والحبر الاسود
7)خطوط انتاج الاسفلت بانواعه
محطات معالجة الصرف الصناعى والصحى بالطرق البيولوجية والكيميائية
9)محطات معالجة وتنقية مياه الشرب
10)محطات ازالة ملوحة البحار لاستخدامها فى الشرب والرى
11)الغلايات وخطوط انتاج البخار الساخن المكثف
12)الشيللرات وابراج التبريد المفتوحة وخطوط انتاج البخار البارد المكثف
للاستعلام
مجموعة تكنولاب البهاء جروب
0117156569
0129834104
0163793775
القاهرة-شارع صلاح سالم-عمارات العبور-عمارة 17 ب فلا تر رملية/كربونية/زلطيه/حديدية
وحدات سوفتنر لازالة عسر المياه
مواصفات مياه الشرب
Drinking water
acceptable
values
50 | colour | acceptable | Taste | nil | Odour | 6.5-9.2 | ph |
1 mg/dl | pb | 5 mg/dl | as | 50 mg/dl | cn | 10 mg/dl | cd | 0-100mg/dl | hg | 8 mg/dl | f | 45 mg/dl | N02 | 1 mg/dl | Fe | 5 mg/dl | Mn | 5.1 mg/dl | Cu | 200 mg/dl | Ca | 150 mg/dl | Mg | 600 mg/dl | Cl | 400 mg/dl | S04 | 200 mg/dl | Phenol | 15 mg/dl | zn |
الحدود المسموح به
ا لملوثات الصرف الصناعى
بعد المعالجة
Acceptable
values
treated wate water
7-9.5 | ph | 25-37 c | Temp | 40 mg/dl | Suspended solid | 35 mg/dl | bod | 3 mg/dl | Oil & grase | 0.1 mg/dl | hg | 0.02 mg/dl | cd | 0.1 mg/dl | cn | 0.5mg/dl | phenol | 1.5 ds/m | conductivity | 200 mg/dl | na | 120 mg/dl | ca | 56 mg/dl | mg | 30 mg/dl | k | 200 mg/dl | cl | 150 mg/dl | S02 | 0.75 mg/dl | Fe | 0.2 mg/dl | Zn | 0.5 mg/dl | Cu | 0.03 mg/dl | Ni | 0.09 mg/dl | Cr | 0.53 mg/dl | لb | 0.15 mg/dl | pb |
محطات تحلية مياه البحر بطريقة التقطير الومضى على مراحل MSF+3.jpg (image)محطات التقطير الومضى لتحلية مياه البحر2 some of types of tanks we services
انواع الخزانات التى يتم تنظيفها
ASME Specification Tanks Fuel Tanks Storage Tanks Custom Tanks Plastic Tanks Tank Cleaning Equipment Double Wall Tanks Septic Tanks Water Storage Tanks Fiberglass Reinforced Plastic Tanks Stainless Steel Tanks Custom / Septic
مراحل المعالجة الاولية والثانوية والمتقدمة للصرف الصناعى
صور مختلفة من وحدات وخزانات معالجة الصرف الصناعى التى تم تصميمها وتركيبها من قبل المجموعة
صور من خزانات الترسيب الكيميائى والفيزيائى لوحدات معالجة الصرف الصناعى المصممة من قبل المحموعة
technolab el-bahaa group
technolab el-bahaa group technolab el-bahaa group technolab el-bahaa group technolab el-bahaa group technolab el-bahaa group technolab el-bahaa group technolab el-bahaa group technolab el-bahaa group technolab el-bahaa group مياه رادياتير اخضر اللون بريستول تو ايه انتاج شركة بريستول تو ايه - دمياط الجديدة مجموعة تكنولاب البهاء جروب
اسطمبات عبوات منتجات شركة بريستول تو ايه-دمياط الجديدة مياه رادياتير خضراء فوسفورية من انتاج شركة بريستول تو ايه بترخيص من مجموعة تكنولاب البهاء جروب
زيت فرامل وباكم DOT3
|
|
| تصنيع البيوديزل من الزيوت النباتية | |
| | كاتب الموضوع | رسالة |
---|
Admin Admin
عدد المساهمات : 3762 تاريخ التسجيل : 15/09/2009 العمر : 57 الموقع : مصر
| موضوع: تصنيع البيوديزل من الزيوت النباتية الأربعاء يناير 02, 2013 10:37 am | |
|
Why Biodiesel? It's Economical Biodiesel can be produced by individuals on a small scale relatively inexpensively when compared to Petrodiesel.
Figures range anywhere from $0.40 a gallon to about $1.25 a gallon depending on the cost of materials required to make it.
With prices that low, most people are able to save hundreds of dollars on their fuel bills. In some cases it even goes into the thousands of dollars.
With savings like that, most people are able to recoup their initial investment on the equipment needed to make biodiesel within a matter of months. It's Renewable Biodiesel has been touted far and wide for its renewable properties.
Instead of making a fuel from a finite resource such as crude oil, Biodiesel can be produced from renewable resources such as organic oils, fats, and tallows.
This means that it can be made from things that can be regrown, reproduced, and reused. So, if you need more, you can just grow another crop of seeds for the oil.
It's Good For the Environment When Biodiesel is used to power diesel engines, the emissions at the tailpipe are significantly reduced.
Studies by the US National Renewable Energy Lab indicate drops in several key areas’ that help the environment.
Carbon Dioxide, Hydrocarbons, and Particulate Matter (the black smoke from diesels) all are significantly reduced when Biodiesel is used. When used in older diesel engines such as indirect combustion diesels, the results are astounding.
There was a reduction in the tailpipe emissions of nearly 90%.
It also has a positive energy balance.
It reduces dependency on Crude Oil When Biodiesel is used in place of petrodiesel, it reduces the amount of crude oil used up.
This means that it helps to reduce our dependence on a limited resource and increases our use of renewable resources.
We think that's a great step toward reducing our dependence on a fuel that may not be around forever.
It's good for the engine
Biodiesel, unlike Petrodiesel, has a much higher "lubricity" to it.
This means that it's essentially "slipperier" than normal diesel fuel.
With the added "lubricity" of Biodiesel, engines have been shown to experience less wear and tear when used on a regular basis.
Also, because Biodiesel is less polluting, it means that it's easier on the engine.
US Government Studies have shown that in some cases large fleets using Biodiesel have been able to go longer between oil changes because the oil stay's cleaner when Biodiesel is used.
It's the perfect alternative fuel
When compared to several other Alternative Fuels available, Biodiesel comes out way ahead.
Most alternative fuels require changes to a vehicle to be used.
Natural Gas & Propane require special tanks to be installed and changes to the fuel injection system must be made as well.
Ethanol also requires specialized changes to the fuel injection system. Electricity requires a completely different engine. In most cases, once a vehicle undergoes
| |
| | | Admin Admin
عدد المساهمات : 3762 تاريخ التسجيل : 15/09/2009 العمر : 57 الموقع : مصر
| موضوع: عملية انتاج البيوديزل من الزيوت النباتية الأربعاء يناير 02, 2013 3:07 pm | |
| Biodiesel production
What is Biodiesel
In the most general sense, biodiesel refers to any diesel fuel substitute derived from renewable biomass.
More specifically, biodiesel is defined as an oxygenated, sulfur-free, biodegradable, non-toxic, and eco-friendly alternative diesel oil.
Chemically, it can be defined as a fuel composed of mono-alkyl esters of long chain fatty acids derived from renewable sources, such as vegetable oil, animal fat, and used cooking oil designated as B100, and also it must meet the special requirements such as the ASTM and the European standards.
For these to be considered as viable transportation fuels, they must meet stringent quality standards. One popular process for producing biodiesel is transesterification.
Biodiesel is made from a variety of natural oils such as soybeans, rapeseeds, coconuts, and even recycled cooking oil. Rapeseed oil dominates the growing biodiesel industry in Europe.
In the United States, biodiesel is made from soybean oil because more soybean oil is produced in the United States than all other sources of fats and oil combined.)
The injection and atomization characteristics of the vegetable oils are significantly different than those of petroleum derived diesel fuels, mainly as the result of their high viscosities.
Modern diesel engines have fuel-injection system that is sensitive to viscosity change.
One way to avoid these problems is to reduce fuel viscosity of vegetable oil in order to improve its performance.
The conversion of vegetable oils into biodiesel is an effective way to overcome all the problems associated with the vegetable oils.
Dilution, micro emulsification, pyrolysis, and transesterification are the four techniques applied to solve the problems encountered with the high fuel viscosity.
Transesterification is the most common method and leads to mono alkyl esters of vegetable oils and fats, now called biodiesel when used for fuel purposes.
The methyl ester produced by transesterification of vegetable oil has a high cetane number, low viscosity and improved heating value compared to those of pure vegetable oil which results in shorter ignition delay and longer combustion duration and hence low particulate emissions.
------------------------------------------------------------------------------------
The advantages of using vegetable oils as fuels
Vegetable oils are liquid fuels from renewable sources; they do not over-burden the environment with emissions.
Vegetable oils have potential for making marginal land productive by their property of nitrogen fixation in the soil.
Their production requires lesser energy input in production.
They have higher energy content than other energy crops like alcohol.
They have 90% of the heat content of diesel and they have a favorable output/input ratio of about 2–4:1 for un-irrigated crop production.
The current prices of vegetable oils in world are nearly competitive with petroleum fuel price.
Vegetable oil combustion has cleaner emission spectra and simpler processing technology.
But these are not economically feasible yet and need further R&D work for development of on farm processing technology.
Due to the rapid decline in crude oil reserves, the use of vegetable oils as diesel fuels is again promoted in many countries.
Depending up on climate and soil conditions, different nations are looking into different vegetable oils for diesel fuels.
For example, soybean oil in the USA, rapeseed and sunflower oils in Europe, palm oil in Southeast Asia(mainly Malaysia and Indonesia), and coconut oil in Philippines are being considered as substitutes for mineral diesel.
An acceptable alternative fuel for engine has to fulfill the environmental and energy security needs without sacrificing operating performance.
Vegetable oils can be successfully used in CI engine through engine modifications and fuel modifications because Vegetable oil in its raw form cannot be used in engines.
It has to be converted to a more engine-friendly fuel called biodiesel.
Biodiesel has comparable energy density, cetane number, heat of vaporization, and stoichiometric air/fuel ratio with mineral diesel.
The large molecular size of the component triglycerides result in the oil having higher viscosity compared with that of mineral diesel.
Viscosity affects the handling of the fuels by pump and injector system, and the shape of fuel spray. -----------------------------------------------------------------------------------
biodiesel
• Calorific Value, Heat of Combustion
– Heating Value or Heat of Combustion, is the amount of heating energy released by the combustion of a unit value of fuels.
One of the most important determinants of heating value is moisture content.
Air-dried biomass typically has about 15-20% moisture, whereas the moisture content for oven-dried biomass is negligible.
Moisture content in coals varies in the range 2-30%.
However, the bulk density of most biomass feedstocks is generally low, even after densification – between about 10 and 40% of the bulk density of most fossil fuels.
Liquid biofuels however
have bulk densities comparable to those for fossil fuels. ----------------------------------------------------------------------------------- • Melt Point or Pour Point
- Melt or pour point refers to the temperature at which the oil in solid form starts to melt or pour.
In cases where the temperatures fall below the melt point, the entire fuel system including all fuel lines and fuel tank will need to be heated. -------------------------------------------------------------------------------------
• Cloud Point
- The temperature at which an oil starts to solidify is known as the cloud point.
While operating an engine at temperatures below oil’s cloud point, heating will be necessary in order to avoid waxing of the fuel.
--------------------------------------------------------------------------------------
• Flash Point
- The flash point temperature of a fuel is the minimum temperature at which the fuel will ignite (flash) on application of an ignition source.
Flash point varies inversely with the fuel’s volatility.
Minimum flash point temperatures are required for proper safety and handling of diesel fuel.
----------------------------------------------------------------------------------
• Iodine Value
- Iodine Value (IV) is a value of the amount of iodine, measured in grams, absorbed by 100 grams of a given oil.
Iodine value (or Iodine number) is commonly used as a measure of the chemical stability properties of different biodiesel fuels against such oxidation as described above.
The Iodine value is determined by measuring the number of double bonds in the mixture of fatty acid chains in the fuel by introducing iodine into 100 grams of the sample under test and
measuring how many grams of that iodine are absorbed. Iodine absorption occurs at double
-----------------------------------------------------------------------------------
bond positions
- thus a higher IV number indicates a higher quantity of double bonds in the sample, greater potential to polymerize and hence lesser stability.
---------------------------------------------------------------------------------
• Viscosity
– Viscosity refers to the thickness of the oil, and is determined by measuring the amount of time taken for a given measure of oil to pass through an orifice of a specified size.
Viscosity affects injector lubrication and fuel atomization.
Fuels with low viscosity may not provide sufficient lubrication for the precision fit of fuel injection pumps, resulting in leakage or increased wear.
Fuel atomization is also affected by fuel viscosity.
Diesel fuels with high viscosity tend to form larger droplets on injection which can cause poor combustion, increased exhaust smoke and emissions.
• Cetane Number - Is a relative measure of the interval between the beginning of injection and auto ignition of the fuel.
The higher the cetane number, the shorter the delay interval and the greater its combustibility.
Fuels with low Cetane Numbers will result in difficult starting, noise and exhaust smoke.
In general, diesel engines will operate better on fuels with Cetane Numbers above 50.
Cetane tests provide information on the ignition quality of a diesel fuel.
Research using cetane tests will provide information on potential tailoring of vegetable oil-derived compounds and additives to enhance their fuel properties.
------------------------------------------------------------------------------------
• Density
– Is the weight per unit volume. Oils that are denser contain more energy.
For example, petrol and diesel fuels give comparable energy by weight, but diesel is denser and hence gives more energy per liter.
The aspects listed above are the key aspects that determine the efficiency of a fuel for diesel engines.
There are other aspects/characteristics which do not have a direct bearing on the performance, but are important for reasons such as environmental impact etc.
These are:
• Ash Percentage
- Ash is a measure of the amount of metals contained in the fuel.
High concentrations of these materials can cause injector tip plugging, combustion deposits and injection system wear.
The ash content is important for the heating value, as heating value decreases with increasing ash content.
Ash content for bio-fuels is typically lower than for most coals, and sulphur content is much lower than for many fossil fuels. Unlike coal ash, which may contain toxic metals and other trace contaminants, biomass ash may be used as a soil amendment to help replenish nutrients removed by harvest.
• Sulfur Percentage
- The percentage by weight, of sulfur in the fuel Sulfur content is limited by law to very small percentages for diesel fuel used in on-road applications.
--------------------------------------------------------------------------------
Review of biodiesel feedstocks
In general, biodiesel feedstock can be categorized into three groups: vegetable oils (edible or non-edible oils), animal fats, and used waste cooking oil including triglycerides.
But also a variety of oils can be used to produce biodiesel, algae, which can be grown using waste materials such as sewage and without displacing land currently used for food production and oil from halophytes such as salicornia bigelovii, which can be grown using saltwater in coastal areas where conventional crops cannot be grown, with yields equal to the yields of soybeans and other oilseeds grown using freshwater irrigation.
Many advocates suggest that waste vegetable oil is the best source of oil to produce biodiesel, but since the available supply is drastically less than the amount of petroleumbased
fuel that is burned for transportation and home heating in the world; this local solution does not scale well
| |
| | | Admin Admin
عدد المساهمات : 3762 تاريخ التسجيل : 15/09/2009 العمر : 57 الموقع : مصر
| موضوع: الزيوت النباتية كبيوديزل الأربعاء يناير 02, 2013 3:13 pm | |
| Vegetable oils as diesel fuels
The concept of using vegetable oil as a transportation fuel dates back to 1893 when Dr. Rudolf Diesel developed the first diesel engine to run on vegetable oil. Vegetable oil is one of the renewable fuels.
Vegetable oils have become more attractive recently because of its environmental benefits and the fact that it is made from renewable resources.
Vegetable oils have the potential to substitute a fraction of petroleum distillates and petroleum-based petro chemicals in the near future.
The basic constituent of vegetable oils is triglyceride. Vegetable oils comprise 90 to 98% triglycerides and small amounts of mono- and diglycerides .
These usually contain free fatty acids (FFAs), water, sterols, phospholipids, odorants and other impurities.
Different types of vegetable oils have different types of fatty acids.
The advantages of vegetable oils as diesel fuel are their portability, ready availability, renewability, higher heat content (about 88% of D2 fuel), lower sulfur content, lower aromatic content, and biodegradability.
The main disadvantages of vegetable oils as diesel fuel are higher viscosity, lower volatility, and the reactivity of unsaturated hydrocarbon chains.
The injection and atomization characteristics of the vegetable oils are significantly different than those of petroleum-derived diesel fuels, mainly as the result of their high viscosities.
The vegetable oils, as alternative engine fuels, are all extremely viscous with viscosities ranging from 9 to 17 times greater than that of petroleum-derived diesel fuel.
Modern diesel engines have fuel-injection system that is sensitive to viscosity change.
One way to avoid these problems is to reduce fuel viscosity of vegetable oil in order to improve its performance.
The vegetable oils may be blended to reduce the viscosity with diesel in presence of some additives to improve its properties.
Heating and blending of vegetable oils may reduce the viscosity and improve volatility of vegetable oils but its molecular structure remains unchanged hence polyunsaturated character remains.
Blending of vegetable oils with diesel, however, reduces the viscosity drastically and the fuel handling system of the engine can handle vegetable oil–diesel blends without any problems.
The conversion of vegetable oils into FAME is an effective way to overcome all the problems associated with the vegetable oils.
The most common way of producing biodiesel is the transesterification of vegetable oils.
The methyl ester produced by transesterification of vegetable oil has a high cetane number, low viscosity and improved heating value compared to those of pure vegetable oil which results
in shorter ignition delay and longer combustion duration and hence low particulate emissions.
Its use results in the minimization of carbon deposits on injector nozzles. | |
| | | Admin Admin
عدد المساهمات : 3762 تاريخ التسجيل : 15/09/2009 العمر : 57 الموقع : مصر
| موضوع: انتاج البيوديزل من زيوت الطبخ والقلى الأربعاء يناير 02, 2013 3:19 pm | |
| Biodiesel production from used cooking oil
The methods used for biodiesel production from used cooking oil are similar to that of conventional transesterification processes.
Selection of a particular process depends on the amount of free fatty acid and water content of the used cooking oil. It is reported that the feedstock such as refined vegetable oil, crude vegetable oil , used cooking oil ,animal oil and trap greases generally contain 0.05%, 0.3%– 0.7%, 5%–30% and 40%–100% of free fatty acid respectively [Canakciand Van Gerpen, 2001; Enweremadu and Mbarawa, 2009].
Most biodiesel production processes can tolerate up to 1% water in the feedstock, even this small quantity of water will increase soap formation and measurably affect the transesterification process [Canakci and Ozsezen, 2005; Freedman et al., 1984].
At present, production of vegetable oil and animal fat worldwide is not sufficient to replace liquid fossil fuel use.
There are a few environmental groups who protest the increased amount of farming and the subsequent over-fertilization, increased pesticide use, and land use conversion necessary to produce the additional vegetable oil.
Waste vegetable oil has been proposed by many as the best source of oil to produce biodiesel.
Here too, the available supply is far less than the quantity needed to replace the amount of petroleum-based fuel that is burned for transportation and home heating in the world. According to the United States Environmental Protection Agency (EPA), restaurants in the US produce about 300 million US gallons (1,000,000 m³) of waste cooking oil annually.
For a genuinely renewable energy source, plants would have to be considered. Plants convert solar energy into chemical energy through photosynthesis.
Biodiesel ultimately stores this chemical energy and releases it on combustion.
The carbon dioxide and water produced can participate in the photosynthetic cycle, so that plants can offer a sustainable oil source for biodiesel production.
The rate of oil production is different for each plant.
As a biofuel, plant oils will always be preferable to animal fats.
comparison of properties of waste cooking oil, biodiesel from waste cooking oil and commercial diesel fuel.
The properties of biodiesel and diesel fuels, in general, show many similarities, and therefore, biodiesel is rated as a realistic fuel as an alternative to diesel.
This is due to the fact that the conversion of waste cooking oil into methyl esters through the transesterification process approximately reduces the molecular weight to one third, reduces the viscosity by about one-seventh, reduces the flashpoint slightly and increases the volatility marginally, and reduces pour point considerably. | |
| | | Admin Admin
عدد المساهمات : 3762 تاريخ التسجيل : 15/09/2009 العمر : 57 الموقع : مصر
| موضوع: تصنيع البيوديزل الأربعاء يناير 02, 2013 3:22 pm | |
| تصنع البيوديزل؟
البيوديزل (biodiesel) هو عبارة عن سائل زيتي يمكن تصنيعه من المواد الدسمه وهو ذو لون أصفر خفيف ورائحة خفيفة وطعم مر , وهو أسم لمجموعة متنوعة من الإسترات الميتيلية أو الأيتيلية للأحماض الدسمة
أهم المواد الدسمة الأولية لصناعة البيوديزل هي:
-مخلفات الزيوت النباتية مثل الزيوت الناتجة عن القلي
-الزيوت النباتية المكررة الرخيصة الثمن مثل زيت فول الصويا
-الدهون الحيوانية
تعتمد الفكرة الأساسية في إنتاج البيوديزل من الزيوت على تفاعل كيميائي بين جزيئات الزيت بأستخدام الغول(الميتانول أو الأيتانول) مع وجيد وسيط من هيدروكسيد الصوديوم أو هيدروكسيد البوتاسيوم للحصول على الغليسرين كناتج ثانوي والبيوديزل كناتج رئيسي ويعتبر هذا المنتج فعال كالديزل البترولي في محركات الديزل .
أخذ الاهتمام العالمي يتجه في الوقت الحالي نحو أنتاج وقود صديق للبيئة ورخيص مقارنة بالمشتقات البترولية ذات السعر المتزايد سنويا
تمتلك الأستيرات الميتيلية خواص فيزيائية وحرارية تشبه إلى حد كبير خواص وقود الديزل وبشكل خاص من ناحية اللزوجة وطاقة الأحتراق والأمر الذي يشجع على أستخدام الأستيرات كوقود هو أمكانية تصنيعها بشكل متجدد من مصادرها النباتية التي تزرع سنويا بينما يبقى النفط عرضة للنفاذ .
كيفية تصنيع البيوديزل
لايزال حتى الان مفهوم البيوديزل وأمكانية تصنيعة من الزيوت النباتية غير منتشرة بالرغم من سهولة عملية التصنيع تتضمن عملية تبديل الأسترة مزج الميتانول مع هيدروكسيد الصوديوم عند درجة حرارة الغرفة ثم يمزج الخليط يشكل جيد مع الزيت النباتي ونترك المزيج حتى يترسب الغليسرسن (بشكل حوالي 15% من المزيج ) أما المادة الطافية فهي البيوديزل التي تحتوي مزيج من الحموض الدسمة الميتيلية والميتانول ويبقى الوسيط ذائبا في جزء من الغليسرين , صناعيا ترسل الأستيرات لعملية التصفية التي يتم فيها عملية غسيل بالمياه وتجفيف تحت الضغط وفلترة .
المواد الأولية المستخدمة في تصنيع البيوديزل
1-المواد الدسمة: يتم الحصول على ثلاثي الغليسيؤيد الداخل في تفاعل الأسترة من زيوت القلي أو ارزيوت النباتية المكررة (زيت فول الصويا – زيت النخيل – زيت عباد الشمس )
2- الغول : يدخل الغول في تفاعل الأسترة لتشكيل البيو ديزل (وجد لاحقا أن الأيتانول مفضل لأنه أرخص ثمنا وأكثر أمنا )
3-الوسيط المستخدم : يستخدم في الأسترة القلوية كل من ماءات الصوديوم وماءات البوتاسيوم كوسيط لتسريع التفاعل (يقضل أستخدام koh لأنه يتحل بسهولة في الغول )
مواصفات البيوديزل
1-يمكن ان يمتزج مع الديزل البترولي بسرعة وبكافة النسب (والاكثر استخداما 20% بيوديزل و 80% ديزل بترولي) يفضل أستخدام المزائج لأنه عند أستخدام البيوديزل لوحده يجب تعديل المحرك
2-يعتبر البيوديزل غير سام وسهل التحلل الحيوي
3- يقلل البيوديزل من إصدار الملوثات السامة الناتجة عن محركات الديزل حيث يقلل ابعاث أول أوكسيد الكربون بنسبة 47% ويخفض انبعاث غاز ثاني اوكسيد الكبريت بنسبة 100% , ويقلل البيوديزل حوالي 47% من الجزيئات الغير المحترقة
4-يملك البيوديزل رقم سيتان مرتفع(130-60) وهو أعلى من الديزل البترولي (49-44) حيث يعبر رقم السيتان عن سرعة أحتراق الوقود مما يخفف ضجيج الناتج عن عمل المحرك وسهولة أعادة التشغيل
5-يخزن البيوديزل وبشكل أفضل وبشكل آمن أكثر من الديزل البترولي الذي يحتاج لشروط خاصة للتخزين
6- يمكن أن يطيل استخدام البيوديزل عمر محرك ديزل لأنه أكثر تزليقا ويحتوي على 11% أوكسجين حر ولايحتوي على كبريت
7-يستبدل البيوديزل رائحة العوادم الناتجة عن الديزل البترولي برائحة اكثر قبولا مثل البوشار أو البطاطا
8-يترك البيوديزل ترسبات في خزان الوقود للسيارة وتؤدي لحدوث الصدأ بينما لا يلاحظ ذلك عند أستخدام البيوديزل لأنه يعتبر محل جيد لهذه الترسبات
9- يتم إنتاج البيوديزل بتفاعل كيميائي بينما يحتاج الديزل البترولي لعمليات التقطير | |
| | | Admin Admin
عدد المساهمات : 3762 تاريخ التسجيل : 15/09/2009 العمر : 57 الموقع : مصر
| موضوع: البيوديزل الطبيعي 100% بديل الديزل الأربعاء يناير 02, 2013 3:35 pm | |
| البيوديزل الطبيعي 100% بديل الديزل
الديزل الحيوي البايوديزل Biodiesel ما هو؟
هو مركب مستخرج من زيوت النباتية أو حيوانية أو كليهما ويشبه صفات الديزل-البترولي. بماذا يختلف عن الديزل-البترولي؟ الديزل الحيوي Biodiesel هو ديزل 100% غير سام. وبمقارنة بين الديزل الحيوي وبين الديزل-البترولي، نرى خصائص انبعاث الديزل الحيوي كالتالي:
100 % انخفاض في انبعاثات ثاني اكسيد الكربون
100 % ليس هناك انبعاثات لثانى اكسيد الكبريت
10-50 % انخفاض في انبعاثات اول اكسيد الكربون (حسب وضع المحرك) وعدم انبعاث جميع الهيدروكربونات العطريه متعددة الحلقات والتي هي تنتج عند احتراق الديزل-البترولي ، وخاصة الحد من السرطان الذي يسببه احتراق الديزل-البترولي في معظم الاحيان بالنسب التالية :
بشينانثرين بنسبة 97 % ، بينكوفلوروانثين بنسبة 56 % ، بنز-بيرين بنسبة 71 % ، الالدهيدات والمركبات العطريه بنسبة 13 % . وقد تبين من خلال الدراسات أن كل 1 طن من الديزل-البترولي يطلق 3 طن من انبعاثات ثاني أكسيد الكربيون، بينما يطلق الديزل الحيوي فقط كمية قليلة من ثاني اكسيد الكربون الازم لعملية التمثيل الضوئي والازمة لحياة النباتات.
هل يعمل وقود الديزل الحيوي على جميع محركات الديزل أو هناك محركات خاصة؟ الديزل الحيوي يعمل 100% على جميع أنواع محركات الديزل بدون استثناء.
هل هناك احتمال من تعطل المحرك وتوقفه عن العمل اذا أدير بالديزل الحيوي؟ هل هو آمن على جميع محركات الديزل؟
إتضح من خلال دراسة قامة بها شركات ل أنه ليس هناك اي خطر على جميع محركات الديزل المدارة بالديزل الحيوي واتضح أن الديزل الحيوي يزيد من عمر محركات الديزل بشكل كبير، حيث أن الديزل الحيوي لا يتكون من مواد كبريتيه وأخرى ساميّة ويحترق بشكل أفضل ولا يترك اي ترسبات ويعمل على تزيت المحرك أيضا حيث سيعمل المحرك بشكل أفضل من ذي قبل.
وسوف تلاحظ أنه ليس هناك اية انبعاثات كريهة تخرج من الشكمان (عادم السيارة).
كيف يحضر البيوديزل Biodiesel وهل يتطلب أية تجهيزات؟
تحضير البيوديزل هو 100% سهل ويستطيع أي شخص من تحضيره في منزله ولا يحتاج أية أغراض خاصة ليشتريها فقط يتبع بضعة خطوات ويحصل على البيوديزل.
ماهي المادة الأساسية التي يتكون منها البيوديزل؟
زيوت النباتية الجديدة أو المستهلكة كذلك الحيوانية أو كليهما.
تتكون الزيوت النباتية والحيوانية من أحماض دهنية يجب التخلص منها لكي نحصل على الديزل الحيوي (البيوديزل)، ولكي يتم فصل الديزل الحيوي عن هذه الأحماض الدهنية يجب تحويلها الى جلسرين (ولربما سمع البعض عن الجلسرين وهو عبارة عن صابون يصنع من الدهن والصودا الكاوية) حيث ان الجلسرين يترسب مخلفا الديزل الحيوي.
المواد الازمة لتحضير البيوديزل:
1- أية زيوت كانت نباتية أو حيوانية أو كلاهما جديدة أو مستعمله.
2- الصودا الكاوية: وهي تأتي على شكل مسحوق أبيض صلب.
3- كحول الميثانول: وهو عبارة عن وقود الميثانول، وهو يستخدم كوقود لإشعال الفحم للمشويات وقد تجده يباع في المحلات الكبيرة. ويجب أن يكون بتركيز 99% على الأقل.
4- كحول إيزوبروبيل: Isopropyl alcohol وهي كحول تستخدم للتطهير من الجراثيم وممكن أن تجدها في الصيدليات لكن بتركيز 70% وممكن أن تجدوه بأعلى تركيز ممكن له حيث من المستحسن.
الأدوات الازمة لتحضير البيوديزل:
تحتاجون لصنع التصميم:
- 4 خزانات بأحجام مختلفة شفافة وتستحمل درجات الحرارة حتى الـ 130 درجة مئوية
- أنابيب لمرور السوائل الازمة لتحضير الديزل ويجب ان تستحمل درجات عالية من الحرارة اذ قد تصل الحرارة الى 130 درجو مئوية.
- محركان للضخ.
1- المرحلة الأولى : تنقية الزيت 10 - 20 دقيقة حسب كمية الزيت المرادة تنقيتها.
2- المرحلة الثانية : مرحلة التسخين 20 - 30 دقيقة حسب كمية الزيت المرادة تسخينها للبلوغ للدرجة المعينة.
3- المرحلة الثالثة: عملية الخلط 15 دقيقة لخلط الزيت مع ميثوكسايد الصوديوم وهو وقت ثابت .
4- المرحلة الرابعة: مرحلة الانفصال 8 - 12 ساعة وهي مرحلة انفصال البيوديزل عن الجلسرين وليس هناك وقت محدد بعد ذلك وتستطيع ان تتركه لمدة أطول متى شئت.
5- المرحلة الخامسة: الغسيل وهي 4 خطوات: -
الخطوة الأولى خلط الماء الساخن مع البيوديزل 15 دقيقة وهو وقت ثابت
-الخطوة الثانية ترك المحلول حتى ينفصل البيوديزل عن الماء 2 - 3 ساعات وليس هناك وقت محدد بعد ذلك وتستطيع ان تتركه لمدة أطول متى شئت
-الخطوة الثالثة نفس خطاوت الخطوة الأولى بنفس التوقيت
-الخطوة الرابعة نفس خطوات الخطوة الثانية.
6- المرحلة السادسة: تسخين الديزل 10 - 20 دقيقة حيث يبدأ التوقيت عند بلوغ 113 -120 درجة مئوية وهو وقت ثابت.
سيكون معدل ساعات العمل من 11 ساعة الى 20 ساعة، ولكن تستطيع أن تأجل بعض الخطوات الى وقت آخر فهذا لا يؤثر على العملية.
1- المرحلة الأولى :
يضاف الزيت كما هو مبين بالرسم الى الخزان رقم 1 عبر المرشح الذي يتكون من طبقتان الاولى من الشبك ضيق جدا والثانية من قطعة قماشة قطنية رقيقة وليست كثيفة. وقد تستغرق هذه العملية 10 الى 20 دقيقة حسب كمية ونوعية الزيت فاذا كان نباتي وجديد سوف يترشح بسرعة كبيرة لكن اذا كان حيواني أو نباتي مستعملين سوف يأخذون وقتا اطول لانهم سوف يحتوون على بقايا طعام، وعندما تنتهي من صب الزيت عبر المرشح في الخزان، انتقل الى المرحلة الثانية
2- المرحلة الثانية:
سوف تضخ الزيت بواسطة المضخة رقم 1 الى الخزان رقم 2 والمسمى بالمفاعل وسمي بالمفاعل لانه من خلال هذا الخزان تتم عملية تفاعل الزيت مع مركبات أخرى سوف أشرحها في ما بعد. ويسخن الزيت الى أن تصل حرارته الى 130 درجة مؤوية وعند بلوغ الزيت هذه الدرجة يضاف اليه محلول الميثوكسايد من الخزان رقم 3 بواسطة المضخة رقم 3
.(ولكن لماذا وما هو محلول الميثوكسايد؟ هو عبارة عن خليط من كحول الميثانول +الصودا الكاوية الذائبة فيه وسبب اضافة هذا المحلول هو لتتم عملية الفصل بين الأحماض الدهنية والتي هي موجودة في الزيت عن الديزل الحيوي، وهذا المركب يتحد مع هذه الاحماض الدهنية ليشكل مركبا يسمى بالجلسرين أو الصابون.
عملية صنع محلول ميثوكسايد الصوديوم بالتفصيل:
طبعا نحتاج كمية مقدرة لحجم الزيت ولها حساب معين، نبدأ، كم يلزمنا من صودا كاوية؟
ملاحظة: طبعا لاختصار الوقت بعد أن تبدأ عملية تسخين الزيت في المرحلة الاولى والتي هي سوف تأخذ 10 الى 20 دقيقة تبدأ بعمل محلول الميثوكسايد والذي سوف يكون على حداً قبل أن تبدأ تذكر جيدا أنك تتعامل مع مركبات كيميائية خطيرة ويجب عليك الحرص الشديد وعدم الاستعجال ويجب عليك لبس قفازات مطاطية ونظارات لحماية العين من اي احتمال لتطاير لسوئل على الوجه، وأيضا حضر ماء + خل لعملية الغسيل اذا حدث أي حادث أو تطاير للسوائل تغسل بهذا المحلول، ويجب عليك العمل في بيئة غير رطبه لانه الرطوبة قد تفسد عملية التحضير. ونصيحة للذين يعانون من الحساسية أو الربو بإستعمال مرشح فلتر للتنفس وهو يباع في محلات الصباغة، وذلك تحاشيا لاستنشاق ابخرة نادرة الوجود قد تأثر عليهم أو تضايقهم.
الأدوات الازمة :
كأس زجاجية مسطحة من الاسفل
عصاة زجاجية للتحريك
خلاط كهربائي ذو وعاء زجاجي محكم الاغلاق
مقياس الـ PH
قطارة مدرجة أو ابرة مدرجة
ميزان لقياس الاوزان الدقيقة والتي تبدأ من 1 جرام أو أقل.
ماهي الخطوات:
1- تأخذ 1 جرام من الصودا الكاوية وتذوبها في 1000 ملم من الماء المقطر يعني 1 لتر واكتب على العلبة (لا تشرب سام) وهذه سوف تظل عندك لتستعملها في كل مرة اردت أن تعمل هذا المحلول،
2- تأخذ الكأس الزجاجية وتملأها بـ 10 ملم من كحول الإيزوبروبيل + 1 ملم من الزيت المسخن من الخزان (يجب أن تكون دقيق في قياساتك)
3- تضع مقياس الـ PH في الكأس،
4- تشحن الابرة أو القطارة المدرجة بمحلول الصودا الكاوية وتبدأ بوضع نصف ملم كل مرة وانت تراقب مقياس الـPH الى ان يصبح بين الـ 8 و الـ 9.
5- تحسب عدد القطرات التي وضعتها في الكأس الى ان يتغير المقياس الـ 8 أو الـ 9 ، فمثلا كان عدد القطرار 4 مرات وانت في كل مرة تضع نصف ملم يعني 4 X نصف = 2 ملم
6- تحسب هذه المعادلة لكي تقدر كمية الصودا الكاوية المطلوبة
(عدد القطرات بالملم X كمية الزيت في المفاعل بالليتر )+(3.5 X كمية الزيت في المفاعل بالليتر) = وزن الصودا الكاوية بالجرام
مثال :
كان عدد القطرات 3 مرات وكل قطرة كانت نصف ملم فما هي كمية الصودا الكاوية الازمة لتجضير الديزل من 25 لتر من الزيت؟ عدد القطرات 3 X نصف ملم = 1.5 ملم
(1.5 ملم X كمية الزيت 25 لتر)+(3.5 X كمية الزيت 25 لتر)= 37.5 + 87.5 = 125 جرام من الصودا الكاوية.
والآن تحتاج 125 جرام من الصودا الكاوية لتذيبها في الميثانول للحصول على محلول الميثوكسايد ولكن كم يلزمنا من الميثانول؟
تحتاج الى 20% ميثانول من حجم الزيت الذي في المفاعل فمثلا 200 ملم من الميثانول لكل 1 لتر من الزيت
مثال:
ما هي الكمية المطلوبة من الميثانول الازمة لـ 25 لتر من الزيت؟
20/100 X كمية الزيت بالملم 2500= 5000 ملم أي 5 لترات.
أو 0.2 X كمية الزيت بالملم 2500= 5000 ملم أي 5 لترات.
حضر محلول الميثوكسايد الصوديوم وتضعه في الخزان رقم 3 قبل الخطوة الثالثة خلال هذه الخطوات قد تجدها صعبة لكنها بسيطة إذا قمت بتطبيقها.
وننتقل الى المرحلة الثالثة..
المرحلة الثالثة : يخلط الزيت مع محلول الميثوكسايد الصوديوم من الخزان رقم 3 الى الزيت في الخزان رقم 2 بواسطة المضخة رقم 2 لمدة 15 الى 20 دقيقة مع ابقاء نفس درجة حرارة الزيت 130 درجة مئوية. وبعدها ننتقل الى المرحلة رقم 4 .
المرحلة الرابعة: عندما يترك المزيج لمدة 8 الى 12 ساعة يفصل الديزل عن الجلسرين وقد تكون الجلسرين بفضل محلول الميثوكسايد الصوديوم مع الأحماض الدهنية التى يجب التخلص منها وسيترسب الجلسرين الى أسفل الخزان ويجب ان تتخلص من الجلسرين بعيدا عن الخزان وقد تستفيد منه لعمل الصابون اذا احببت ولكن يجب عليك أول من تسخينه الى 130 درجة مؤوية لفصله عن كحول الميثانول والتى ستتبخر في الهواء واذا اردت ان تسترجع هذه الكحول يجب عليك تقطيرها ولكن هذه عملية معقده فمن المستحسن اذا اردت ان ترمي هذا الجلسرين عليك أن تبخر الميثانول لمدة 30 دقيقة أو حتى يقل منسوب الجلسرين ويصبح في حالة صلبة لانه سام بعدها يمكنك من رميه واذا اردت القيام بذلك فافعله فوق سطح المنزل ولا تحاول ان تشتم رائحة الابخرة. والانسب ان ترميها في مكب النفايات التابعة للمصانع ولا ترميها في البحر أو مياه المجارير عزكم الله.
ملاحظة: تستطيع أن تترك المزيج عندما تنتهي من خلطه الى يوم غد (حيث ستستفيد من ساعات الليل)
المرحلة الخامسة: بعد التخلص من الجلسرين بعيد عن الخزان تبدأ بعملية غسل الديزل بالماء ولكن لماذا؟ في بعض الأحيان يحتفظ الديزل بالجلسرين والذي يكون عالقا فيه وبكميات بسيطه، واذا ترك في الديزل سوف يكوّن رواسبا في المحرك، والاجدر بك أن تذيب الصابون بالماء والماء اثقل من الديزل. فمن خلال الخزان رقم 4 تفتح الصمام لكي ينزل الماء الى الخزان رقم 2 وتحتاج لترا من الماء الساخن (86 درجة مئوية) لكل 3 لترات من الديزل وتخلطهم بالمضخة رقم 2 لمدة 15 دقيقة ونجعل الخليط يرتاح لمدة 2 الى 3 ساعات أو أكثر وتتخلص من الماء المترسب وبعدها نعيد العملية من جديد وسوف ترى كيف ان لون الديزل قد تفتح وان الماء في المرحلة الثانية يصبح شفافا عما كان في المرحلة الاولى، وتعتبر هذه الخطوة ممله بعض الشيء وأنصح بعمل عمل الغسيل الاول في الصباح وتكمل الغسيل الثاني بعد أن تأخذ قيلولة الغذاء وهذا لن يؤثر على العملية.
ملاحظة تستطيع أن تصرف الماء في مياه المجارير وليس هناك اي خطر لانه ماء + صابون.
المرحلة السادسة: بعد أن تخلصنا من الماء نقوم بتسخين الديزل الى تصل درجة حرارته الى 113 - 120 درجة مؤوية لمدة 10 الى 20 دقيقة. والآن لقد حصدت ثمرة تعبك وقد صنعت ديزل من زيت كنت سترميه وقد حولته الى طاقة تستفيد منها وتوفر عليك الكثير من الاموال.
| |
| | | Admin Admin
عدد المساهمات : 3762 تاريخ التسجيل : 15/09/2009 العمر : 57 الموقع : مصر
| موضوع: انتاج الديزل الحيوى الخميس يناير 03, 2013 4:00 am | |
| نتاج الديزل الحيوي
انتاج الديزل الحيوي هو عملية انتاج الوقود الحيوي، والديزل الحيوي، اما من خلال التبادل الجزيئي أو التخمر. وتتضمن العملية تفاعل زيوت نباتية او دهون حيوانية مع السلاسل القصيرة للكحوليات الاليفاتية (بصورة رئيسة الميثانول والايثانول).
الخطوات الرئيسية اللازمة لتجميع الديزل الحيوي هي كما يلي :
المادة الاولية قبل المعالجة
إذا استخدمت مخلفات الزيوت النباتية، يتم تصفيتها لإزالة الأوساخ والاغذية المتفحمة، وغيرها من المواد غير الزيتية الموجودة فعلاً. وتتم إزالة الماء ذلك لأن وجوده يؤدي إلى تحلل الدهون الثلاثية، فينتج عنه أملاح الأحماض الدهنية (الصوابين) بدلا من خضوعه لعملية التبادل الجزيئي لانتاج الديزل الحيوي.
تحديد ومعالجة الأحماض الدهنية الحرة
تخضع عينة نظيفة من المادة الاولية للزيت للقياس بمحلول قاعدي اساسي من أجل تحديد تركيز الأحماض الدهنية الحرة (الأحماض الكربوكسيلية) الموجودة في عينة بقايا الزيت النباتي. هذه الأحماض إما ان تتم استرتها إلى الديزل الحيوي ، أو استرتها الى نطاق غليسرينات ، أو إزالتها ، عادة من خلال المحايدة.
الناتج
في الوقت الذي تضاف فيه القاعدة، تحسب زيادة طفيفة لتوفير حافز للتبادل الجزيئي. الكمية المحسوبة من القاعدة (عادة هيدروكسيد الصوديوم) تضاف ببطء إلى الكحول وتحرك حتى تذوب. تضاف كمية الكحول الكافية لتشكل ثلاثة مكافئات كاملة للغلسريد الثلاثي، وتضاف زيادة عادة من ستة اجزاء من الكحول الى جزء واحد من الغلسريد الثلاثي لدفع رد الفعل على الانتهاء.
تنقية المنتج
منتجات التفاعل لا تشمل الديزل الحيوي فقط، ولكن أيضا منتجاته الثانوية، الصابون، والغلسرين والكحول الزائد، وكميات قليلة من المياه. يجب إزالة جميع هذه المنتجات الثانوية، على الرغم من أن عملية الإزالة عملية تابعة.
إن كثافة الغلسرين أكبر من الديزل الحيوي، ويتم استغلال هذا الاختلاف لفصل الجزء الأكبر من منتجات الغليسرين الثانوية. وعادة ماتتم عملية إزالة الميثانول المتبقي من خلال التقطير وإعادة استخدامها، على الرغم من امكانية غسلها ( بالماء) كنفايات. كما يمكن إزالة الصوابين أو تحويلها إلى أحماض. ويجب إزالة المياه المتبقية من الوقود. | |
| | | Admin Admin
عدد المساهمات : 3762 تاريخ التسجيل : 15/09/2009 العمر : 57 الموقع : مصر
| موضوع: مميزات الديزل الحيوي الخميس يناير 10, 2013 12:01 pm | |
| مميزات الديزل الحيوي
يتمتع الديزل الحيوي بالكثير من الصفات والخصائص الكيميائية والفيزيائية التي تؤهله لأن يكون وقودا ممتازا للسيارات ولوسائط النقل المختلفة.
فنظرا لاحتوائه على عدد اقل من ذرات الكربون عند مقارنته بالديزل الاحفوري ، فإن ذلك يؤدي إلى أن تكون كمية المادة الملوثة المنطلقة عند احتراقه أقل ، أيضا فإن هذه الوقود يكاد يخلو من الكثير من الملوثات الكيميائية الموجودة في الوقود الاحفوري التقليدي ، كالرصاص والكبريت والمعادن الثقيلة.
إن الدراسات التي أجريت على هذا النوع من الوقود دلت على أن معامل الأمانSafety Factor له اكثر من معامل الأمان للديزل الاحفوري ، حيث يشتعل الديزل الحيوي على درجة 167 درجة سيلسيوس بينما الديزل الاحفوري يشتعل على درجة 70 درجة سيلسيوس ، وهذا يجعل عملية نقل وتداول وتخزين هذا الوقود آمنة إلى حد كبير.
أيضا فقد وجد أن لزوجة الديزل الحيوي أعلى من لزوجة الديزل الاحفوري وهذا يكسبه ميزة المحافظة على الأجزاء الداخلية للمحركات وعلى القطع المطاطية للمضخات وعلى المكابس والضواغط والنوابض وغيرها الكثير من القطع والأجزاء الهامة في المحركات.
من جانب آخر فقد تبين أن الديزل الحيوي يتحلل في الماء بنسبة تصل إلى 85% في أقل من شهر وهذا يؤهله لأن يكون أقل تلويثا للبيئة من المشتقات النفطية التقليدية والتي تبقى في البيئة دون تحلل لسنوات طويلة. | |
| | | Admin Admin
عدد المساهمات : 3762 تاريخ التسجيل : 15/09/2009 العمر : 57 الموقع : مصر
| موضوع: مصادر و طرق انتاج الوقود الحيوي الخميس يناير 10, 2013 12:29 pm | |
| مصادر و طرق انتاج الوقود الحيوي
1/ الكحول الحيوي ينتج من النباتات عن طريق التخمر الميكروبي حيث تتحول الكاربوهيدرات الى كحول الايثانول .
2/ الديزل الحيوي(استرات الاحماض الدهنية ) ينتج من الزيوت النباتية او الشحوم الحيوانية مثل فول الصويا و زيت النخيل .
3/الوقود الحيوي الغازي(غاز الميثان ) ينتج من بقايا النباتات و فضلات الحيونات عن طريق التخمر الميكروبي .
4/الوقود الحيوي الصلب تمثله الاخشاب و روث الحيوانات التي يمكن حرقها مباشرة لإعطاء طاقة حرارية .
مميزات الوقود الحيوي من المصادر النباتية
يقلل من التلوث و ذلك لخلوه من الرصاص . ان استعمال وقود البيوديزل يقلل بنسبة 85% من تلوث الهواء وثاني اكسيد الكربون و التغيرات المناخية
يؤدي استخدام بعض النباتات الى تحسين ظروف التربة
المعلمة مواصفات الأحماض الدهنية الحرة (كما النخيلي) 5٪ كحد أقصى. الرطوبة والشوائب 0.25٪ كحد أقصى. قيمة اليود (wijs) 56 دقيقة نقطة انصهار 24 درجة مئوية كحد أقصى ، ابيض مكرر، Deodorised زيت النخيل (RBD) المعلمة مواصفات الأحماض الدهنية الحرة (كما النخيلي) 0.1٪ كحد أقصى. الرطوبة والشوائب 0.1٪ كحد أقصى. قيمة اليود 50-55 نقطة انصهار 33-39 درجة مئوية النفط الخام فول الصويا Degummed المعلمة مواصفات Unsaponifiable المواد 1.5٪ كحد أقصى الأحماض الدهنية الحرة (كما الأوليك) 0.75٪ كحد أقصى الرطوبة والشوائب 0.3٪ كحد أقصى ما هي عيوب الوقود الحيوي؟
1-زيادة أسعار الغذاء ، وانتشار الجوع والمجاعات. أن إنتاج 13 ليتراً من الإيثانول يحتاج إلى أكثر من231 كيلوغراماً من الذرة بينما يمكن لهذه الكمية تأمين الطعام لطفل جائع في زامبيا أو المكسيك لمدة عام كامل. 2- إحداث طفرة في أسواق الحبوب والمنتجات الزراعية والأسمدة والمبيدات.
3- انعكاساته البيئية الكبيرة.منها توفير كميات كبيرة المياه اللازمة للري، حيث يقول إن إنتاج لتر واحد من الوقود الحيوي يحتاج إلى 5000 لتر من الماء.
4- التغيير كبير في التنوع البيولوجي في مناطق مختلفة من العالم مثل الطيور والحشرات، إذ تجب عليها الهجرة بحثا عن البيئة المناسبة لها، وقد يؤدي هذا إلى اختفاء أنواع بأكملها بما في ذلك بعض النباتات.
5- أن تكاليف إنتاج الوقود الحيوي ليست أرخص من استخراج الوقود حاليا.
6- تأثيرا ضئيلا للغازات الناجمة عن احتراق الوقود الحيوي.
وغيرها من الأضرار الكثيرة من استخدام الوقود الحيوي.
| |
| | | Admin Admin
عدد المساهمات : 3762 تاريخ التسجيل : 15/09/2009 العمر : 57 الموقع : مصر
| موضوع: الوقود الحيوي .. مستقبل الوقود البديل في مصر الخميس يناير 10, 2013 12:36 pm | |
| الوقود الحيوي .. مستقبل الوقود البديل في مصر
"البترول سوف ينضب"..... اصوات تعالت مؤخرا و مخاوف اثيرت حول حقيقة نضوب البترول في العالم ..هوس اجتاح العالم بسبب هذه المخاوف بحثا عن مصادر اخرى متجددة تعادل البترول في الكفاءة و في السعر،و اجريت التجارب و الابحاث بحثا عن هذا الذي سوف يحمل الراية خلفا للبترول ... و كانت هذه الابحاث متركزة في دول الاتحاد الاوروبي و الولايات المتحدة الامريكية و بعض دول العالم ... حتى أعيد اكتشافه ...عاد الامل فيه من جديد ...
الوقود الحيوي ....ما هو ؟
التعريف العلمي للوقود الحيوي يتلخص في انه ... وقود سائل نظيف بيئيا يتم استخلاصه من النباتات ذات البذور الزيتية و التي لا تستخدم آدميا ، و اجراء بعض المعالجات الكيميائية عليه حتى يجاري البترول في خصائصه و يصبح منافس حقيقي له كوقود بديل و متجدد ،و اجريت الابحاث على الوقود الحيوي بحيث يستخدم في نفس المحركات التي تسير بــــــ ( السولار ) بدون اجراء اي تعديلات في المحرك ، و ذلك عن طريق عمل خلطات من السولار مع الوقود بنسب معينة او استخدام الوقود الحيوي فقط بدون الخلط .
نظرة تاريخية
و يرجع الاستخدام الاول للوقود الحيوي الى العالم " رادولف ديزل " مخترع المحرك الديزل ، و تشير الحقائق التاريخية ان محركات الديزل في اول اختراعها كانت تعمل بالوقود الحيوي ( زيت الفول السوداني ) و ذلك قبل اكتشاف السولار كوقود للمحركات .
الا ان ظروف الحربين العالميتين و المصالح الشخصية لمالكي ابار البترول ادت الى اندثار الوقود الحيوي و انقطاع ذكره . الا انه بعد ازمة البترول التي عانت منها الولايات المتحدة ابان حرب 6 أكتوبر 1973 و موقف الدول العربية من منظمة المصدرة للنفط ( اوبك ) قررت ان تعيد التفكير من جديد في مصادر الوقود البديل للاستفاده منه استراتيجيا.
و لماذا الوقود الحيوي ؟
هذا هو السؤال الذي يطرأ على ذهن الكثيرين وهو نفسه السؤال الذي اخذ العلماء و الاقتصاديون يبحثون عن اجابه له لسنوات عديدة الى ان توصلوا الى اجابات مقنعة و منطقية نلخصها فيما يلي ....
أولا : من الناحية البيئية
نتيجة احتراق المركبات الكربونية الموجودة في الوقود البترولي و الملوثات المنبعثة اثر هذا الاحتراق و تراكمها خلال القرن الماضي.. ادى ذلك الى حدوث ظاهرة غاية في الخطورة بيئيا و هي :
ظاهرة ( الاحتباس الحراريGlobal Warming ) : و هي الظاهرة التي تسببت في ارتفاع درجة حرارة الارض في الفترة الماضية و يتوقع العلماء و المختصون نتائج كارثية اثر هذه الظاهرة .
و اكدت نتائج الابحاث بأن استخدام الوقود الحيوي سوف يخفض نسبة الملوثات المنبعثة من احتراق الوقود الى اكثر من النصف تقريبا مما يوفر لنا بيئة خالية من الملوثات على المدى
ثانيا : إقتصاديا و سياسيا
1- الحصول على وقود متجدد يستمد طاقته من الشمس يضمن الاستقرار الاقتصادي .. و خصوصا ان البترول في طريقه الى النضوب بعد بضع عقود .
2- يجب التركيز على البعد الاستراتيجي من استخدام الوقود الحيوي في ظل هيمنة بعض الدول الكبرى على البترول المتبقي و هذا يضمن الاستقلال الاقتصادي لأي بلد
ثالثا : من الناحية الفنية و الهندسية
اثبتت الدراسات الفنية و الميكانيكية ان استخدام الوقود الحيوي يطيل من عمر المحرك و يوفر التشحيم الذاتي لاجزاء المحرك فهو وقود و ملين للحركة كما اثبتت الابحاث بثباته تحت اي ظروف مناخيه و انه آمن للاستخدام المباشر و سهل في النقل كما اثبتت ايضا انه ندا عنيدا للسولار في الماكينات و لمزيد من المعلومات عن الوقود الحيوي في مصر يمكنكم زيارة موقع ( مشروع الوقود الحيوي المصري) خطوات ايجابية:-
و في خطوات توصف بالايجابية اتخذ الاتحاد الاوروبي قرارا يفيد بانه بقدوم عام 2020 تلتزم الدول الاوروبية باستخدام الوقود الحيوي بنسبة 10% على الاقل مع الوقود البترولي و ذلك لتوفير هذه النسبة من الاخير.
كما قامت بعض الشركات بانتاج سيارات تعمل بالوقود الحيوي الخالص تشجيعا منها للوقود الجديد و من هذه الشركات ، الشركة الفرنسية "رينو" و ايضا الشركة الالمانية"فولكس".
| |
| | | Admin Admin
عدد المساهمات : 3762 تاريخ التسجيل : 15/09/2009 العمر : 57 الموقع : مصر
| موضوع: Biodiesel Standards الخميس يناير 10, 2013 12:51 pm | |
| Biodiesel Standards
Specification EN 14214:2003
DIN V 51606
ASTM D 6751-07b
EN 590:1999
Density 15°C g/cm³ Viscosity 40°C mm²/s Distillation % @ °C Flashpoint (Fp) °C CFPP °C Cloud point °C Sulphur mg/kg CCR 100% %mass Carbon residue (10%dist.residue) %mass Sulphated ash %mass Oxid ash %mass Water mg/kg Total contamination mg/kg Cu corrosion max 3h/50°C Oxidation stability hrs;110°C 6 hours min Cetane number min Acid value mgKOH /g Methanol %mass Ester content %mass Monoglyceride %mass Diglyceride %mass Triglyceride %mass Free glycerol %mass Total glycerol %mass Iodine value max Linolenic acid ME %mass C(x:4) & greater unsaturated esters %mass Phosphorus mg/kg Alkalinity mg/kg Gp I metals (Na,K) GpII metals (Ca,Mg) mg/kg PAHs %mass Lubricity / wear µm at 60°C
| |
| | | Admin Admin
عدد المساهمات : 3762 تاريخ التسجيل : 15/09/2009 العمر : 57 الموقع : مصر
| موضوع: مواصفات البيوديزل الحيوى الالمانى الخميس يناير 10, 2013 1:11 pm | |
| GERMANY
Specification
DIN V 51606
Applies to FAME Density 15°C g/cm³ 0.875-0.90 Viscosity 40°C mm²/s 3.5-5.0 Distillation % @ °C Flashpoint (Fp) °C 110 min CFPP °C summer 0 spr/aut -10 winter -20 Cloud point °C Sulphur mg/kg 10 max CCR 100% %mass 0.05 max Carbon residue (10%dist.residue) %mass 0.3 max Sulphated ash %mass 0.03 max Oxid ash %mass Water mg/kg 300 max Total contamination mg/kg 20 max Cu corrosion max 3h/50°C 1
Oxidation stability hrs;110°C Cetane number 49 min Acid value mgKOH /g 0.5 max Methanol %mass 0.3 max Ester content %mass Monoglyceride %mass 0.8 max Diglyceride %mass 0.4 max Triglyceride %mass 0.4 max Free glycerol %mass 0.02 max Total glycerol %mass 0.25 max Iodine value 115 max Linolenic acid ME %mass C(x:4) & greater unsaturated esters %mass Phosphorus mg/kg 10 max Alkalinity mg/kg 5 max Gp I metals (Na,K) mg/kg GpII metals (Ca,Mg) mg/kg PAHs %mass Lubricity / wear µm at 60°C
| |
| | | Admin Admin
عدد المساهمات : 3762 تاريخ التسجيل : 15/09/2009 العمر : 57 الموقع : مصر
| موضوع: طرق تصنيع البيوديزل بالطرق الكيميائية الخميس يناير 10, 2013 1:27 pm | |
|
bio-diesel production process Chemical process Process outline (1) Coarse filtration of oil and drainage of any water present
(2) Sample oil and perform titration - determine quantity of catalyst
(3) Measure the reactants
(4) Dissolve NaOH into methanol
(5) Mix the reactants
(6) Allow glycerol to settle
(7) Drain glycerol
(8) * Further processing e.g. washing / drying / additives
(9) Filtration of biodiesel
the raw materials waste vegetable oil
methanol
sodium hydroxide
Example Process Day 1
Fill tank with seived waste vegetable oil, warm to >40 °C, and leave to settle. Day 2
Pour off any water which has settled to the bottom. Warm vegetable oil to 55°C If waste vegetable oil is used pour off a small sample of the oil. Add 10ml of oil to 100ml of isopropyl alchohol (propan-2-ol) Mix thoroughly until oil dissolves. Add a few drops of Universal Indicator solution (UI) Measure how much sodium hydroxide solution (1g NaOH / 1 litre water) is required to neutralise the oil solution - ie. raise pH to 8 / turn UI blue/green To calculate the number of grams of pure sodium hydroxide required per litre of waste vegetable oil :
Divide the number of ml solution required to neutralise by 10, and add to 3.5 eg. If 17ml of sodium hydroxide solution was used, amount of pure sodium hydroxide required: = (17 ÷ 10) + 3.5 = 5.2g NaOH per litre waste vegetable oil. (Virgin vegetable oil requires 3.5 g NaOH per litre) The quantity of methanol required is one fifth the volume of waste vegetable oil being used. Safety is paramount.
Methanol is highly flammable + toxic, Sodium hydoxide is caustic. Add the calculated quantity of sodium hydroxide to a separate tank containing methanol, and agitate until it has completely dissolved.
For example if 100 litres of waste oil was used, 20 litres of methanol will be required. Add this mixture (sodium methoxide) to the tank containing the waste vegetable oil, and agitate for at least an hour until completely mixed.
The resultant mixture is biodiesel and glycerol and will settle into two distinct
layers...Glycerol is more dense and will settle to the bottom of the tank. Leave to settle. Day 3
Pour off the glycerol which is noticably darker and more viscous than biodiesel. Additional processing
The biodiesel can now be purified and filtered to use as fuel. However, to make biodiesel to meet commercial standards such as ASTM / EN a more complex process must be employed.
This involves additional steps such as oil pre-treatement, further purification / washing, drying and often addition of several additives...
| |
| | | Admin Admin
عدد المساهمات : 3762 تاريخ التسجيل : 15/09/2009 العمر : 57 الموقع : مصر
| موضوع: الصيغة الكيميائية للبيوديزل الخميس يناير 10, 2013 1:29 pm | |
| [img] [/img] | |
| | | | تصنيع البيوديزل من الزيوت النباتية | |
|
مواضيع مماثلة | |
|
| صلاحيات هذا المنتدى: | لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
| |
| |
| |
|